کمیسیون  عملیات حفاری

بیش از 80 درصد هزینه های مالی در بخش صنعت نفت مربوط به حفاری چاه ها می باشد. در حال حاضر بزرگترین مشکل این بخش زمان و هزینه بالای پروژه های حفاری چاه ها است که حدود 15 الی 20 درصد هزینه های حفاری مربوط به زمان های هدر رفت آشکار و پنهانی است که با مهندسی بهینه و عملیات موفق حفاری می توان آن را به حداقل کاهش داد ؛ بیش از 50 فاکتور موثر در این زمینه وجود دارد که چنانچه به درستی اجرا شوند می توان مقدار هزینه و زمان حفاری را کاهش داد؛ این عوامل به صورت کلی به پنج بخش برنامه ریزی و مهندسی حفاری ، عملیات حفاری ، دکل مناسب ، خدمات فنی و تجهیزات درون چاهی تقسیم می شوند .

مدیریت درس آموخته ها در یک شرکت موفق، جزئی جدانشدنی از فرایندهای کاری است. افراد هر لحظه مشغول انجام فعالیت های متنوعی هستند؛ فعالیت هایی که در قالب فرایندها، پروژه ها و وظایف روزمره تعریف شده اند. دست و پنجه نرم کردن با مشکلات متنوعی که در اجرای موفق این فعالیت ها وجود دارد، موجب می شود افراد چیزهای جدیدی یاد بگیرند. اگر این چیزهای جدید را در ابتدای فعالیت می دانستند سریعتر، کم هزینه تر و راحت تر آن را به انجام می رساندند.  در یک پروژه، هزینه زیادی بابت اشتباهاتی که در تخمین بسته های کاری در بخش مهندسی رخ می دهد به شرکت تحمیل می شود، این اشتباهات، در طول پروژه خود را در تخمین هزینه ها، زمان و محدوده پروژه نشان می دهد و می تواند مشکلات سنگینی برای شرکت ایجاد کند، در حالی که بسیاری از نکاتی که در نحوه تخمین بسته های کاری بسته به شرایط پروژه لازم است در پروژه های پیشین خود را نشان داده است؛ ولی جایی ثبت نشده است.

ضرورت استفاده از تجارب موفق و درس آموخته های حوادث و شکست های عملیاتی و اقدامات انجام شده می تواند نقش بسزایی در افرایش راندمان حفاری و کاهش هزینه و زمان داشته باشد. حفاری علم تجربه و دانش است و تجربه در حفاری نسبت به سایر صنایع بسیار پر رنگ تر است.

 

چشم انداز :

افزایش بهره وری حفاری در قالب ثبت و بکارگیری درس آموخته ها  در عملیات حفاری

اهداف و برونداد :

  • تهیه بانک اطلاعاتی داده و اطلاعات برای گروه های عملیات حفاری
  • تدوین ساختار و شبکه جمع آوری منسجم درس آموخته های عملیات حفاری
  • شناسایی مشکلات اصلی فنی و مهندسی در حفاری
  • اشتراک دانش و درس آموخته‌های سازمان در بهبود تصمیمات مدیریتی و بهبود عملکرد کارکنان
  • پیاده سازی چرخه یادگیری سازمانی برای درس آموخته ها در حفاری
  • انتشار دانش حفاری در فضای ساماندهی شده و هدفمند
  • ارائه راهکار های بهبود عملیات حفاری
  • ایجاد بستر تحول در مهندسی حفاری و برنامه ریزی چاه
  • پر رنگ شدن نقش مهندسی در عملیات حفاری با آنالیز داده ها و اطلاعات
  • بهبود فرآیندها، عملیات، کیفیت، ایمنی، سرعت عمل و صرفه جویی در هزینه ها
  • تسهیل در برطرف نمودن مسائل و مشکلات و یا اجتناب از بوجود آمدن آنها در پروژه‌های آتی
  • استخراج راهکارهای برتر از تجربیات سازمان های موفق
  • بستری مناسب جهت انتقال و استفاده مجدد از تجارب و دانش اکتسابی حاصل از اجرای پروژه ها
  • حرکت سازمان در مسیر تبدیل شدن به سازمانی دانش محور
  • توانمندی سازمان ها در یادگیری تجارب و کاهش اشتباهات
  • اجتناب از هدر رفتن منابع ، تداوم بقاء سازمان، توسعه دانش علمی

 

محور ها و موضوعات علمی :

پایگاه جامع داده ها و اطلاعات حفاری

بررسی اهداف و سناریو های ثبت درس آموخته ها در حفاری با توجه به نیازمندی ها و پتانسیل ها

شناسایی بستر های نرم افزاری و سخت افزاری جمع آوری اطلاعات با توجه به وسعت فعالیت ها در صنعت حفاری

شناسایی عوامل تاثیر گذار در موفقیت اجرای ثبت درس آموخته ها

ارائه راهکار های پیاده سازی سازمانی ثبت درس آموخته ها

عملیات حفاری

کشف، شناسایی و شاخص نمودن تجارب در حفاری

تعریف داده ها و اطلاعات دانشی و با ارزش در عملیات حفاری

تدوین چک لیست های استاندارد  برای شاخص ها و داده های مورد نیاز

آنالیز داده واطلاعات

تعیین روش های آنالیز داده ها در عملیات حفاری

معرفی ابزار ها و روش های آنالیز داده ها در صنایع مختلف و کاربردی در صنعت نفت

مهندسی و بهینه سازی حفاری

بررسی و امکان سنجی روش های استفاده از نتایج ثبت شده در عملیات های آینده

ایجاد بستر های بهینه سازی حفاری در عملیات حفاری و موضوعات شبیه سازی عملیات

دستاورد های ثبت درس آموخته ها در برنامه ریزی چاه ها جدید

Share This