مدیرعامل شرکت تامین سرمایه بانک ملت از تامین مالی خرید دکل و تجهیزات حفاری چاههای نفت برای شرکت دانا پتروریگ کیش با استفاده از انتشار اوراق اجاره به ارزش ۶۵٠ میلیارد ریال خبر داد.
به گزارش شانا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه ایران (سنا)، علی قاسمی، مدیرعامل شرکت تامین سرمایه بانک ملت، با بیان این که این اوراق از ١۶ دیماه امسال از طریق کارگزاری بانک ملت عرضه می‌شود، به تاریخچه صنعت حفاری در دنیا اشاره کرد و گفت: از زمان حفاری نخستین چاه نفت در سال ١٨۵٩ میلادی با هدف استخراج نفت، چندین دهه می‌‌گذرد و این صنعت در عرصه فناوری ساخت دکلهای حفاری با پیشرفتهای قابل‌ ملاحظه‌ای مواجه بوده است.

وی افزود: همزمان با بالا رفتن عمر چاهها، هزینه حفاری نیز افزایش خواهد یافت و در آینده به خدمات این بخش برای حفر چاههای جدید بیشتر نیاز داریم، ضمن آنکه بکارگیری تجهیزات مدرنتر در زمینه حفاری، راندمان تولید را افزایش خواهد داد، همچنین موضوع دکلهای حفاری به دلیل توسعه میادین نفت و گاز، با توسعه ملی ایران گره خورده، بنابراین در این مسئله بیش از هرچیز منافع ملی در میادین مشترک مطرح است.

قاسمی تصریح کرد: با توجه به منابع زیرزمینی نفت و گاز موجود در کشور و بهبود بهره‌وری استخراج از منابع زیرزمینی کشور در فضای رقابتی موجود، ارتقا ناوگان دکلهای حفاری در دستور کار وزارت نفت قرار گرفته است.

وی صنعت حفاری را به عنوان مهمترین بخشهای صنعت نفت دانست و تاکید کرد: قدرت شرکتهای نفتی به میزان زیادی ناشی از ساخت دکلهای حفاری نفتی است.

مدیرعامل شرکت تامین سرمایه بانک ملت گفت: با توجه به فناوری موجود در ساخت این دکلها و سرمایه بالای مورد نیاز در تامین دکلها و تجهیزات حفاری، تامین منابع مالی خرید این دکلها از طریق بازار سرمایه کشور، نقشی بسزا را در تحقق اهداف صنعت نفت ایفا خواهد کرد.

وی در ادامه افزود: شرکت تامین سرمایه بانک ملت به عنوان شرکتی پیشرو در تامین مالی بخش انرژی مشتمل بر صنعت نفت، گاز و پتروشیمی کشور توانسته نسبت به تامین مالی شرکتهای حاضر در این صنایع نقش محوری ایفا کند.

قاسمی از انتشار انواع اوراق اجاره، سلف و مشارکت و پذیرش ارکان آن از جمله تعهد پذیره‌ نویسی و بازار گردانی اوراق و ارائه انواع مشاوره‌ های مالی به عنوان خدمات ارائه شده در این زمینه یاد کرد.

وی تصریح کرد: شرکت دانا پتروریگ کیش به منظور تامین منابع مورد نیاز برای خرید دکل‌ حفاری خشکی، استفاده از تامین مالی غیر مستقیم از طریق انتشار اوراق اجاره را در دستور کار دارد.

Share This